Bila xx + xy episode 17.

happy-sunshine-forest

Setelah dua malam Ariena tidak dapat tidur dengan nyenyak tetapi malam tadi lena juga dia setelah mendapat pesanan sms daripada Irfan. Pagi ini Ariena bangun dengan senyuman terukir setelah Irfan mengejutkannya untuk bangun Subuh. Sempat juga Irfan mengusiknya subuh tadi..

Irfan: hello..

Ariena: hello b.. (menjawab dengan nada yang lembut dan tersenyum)..

Irfan: hello… ade orang tak? tengah mamai ke? bangun syg..subuh dah ni.

Ariena: ok..ye.. hehe..nak bangun ni.. naseb b kejut, tak sedar..pukul berapa dah ni?

Irfan: 6.45 ..bangun tau, tapi sebelum tu, boleh ke tidak ni?

Ariena: boleh ke tidak apa b?

Irfan: ye la perempuan ni kan kadang-kadang ada excused.

Ariena: ishk sibuk je dia.. nak bangun la ni.

Irfan: malu la tu. takpe kalau tak boleh pegi la tido balik. Paham je.

Ariena: mana ada..dah2..ngade la dia ni.

Irfan ketawa mendengar suara Ariena yang terjerit kecil menahan malu, sememangnya Ariena pantang jika perkara-perkara perempuan ini di sentuh. Kadan-kala sengaja irfan jadikan sebagai bahan untuk mengenakan Ariena. Reaksi Ariena itu yang menyebabkan tidak sah jika satu hari itu dia tidak menyakat gadis kesayangannya itu..

breakfast

Dalam pukul 9 pagi itu, Ammar dan Irfan pergi menjemput Ariena untuk keluar breakfast. Mereka bersarapan di salah satu kedai mamak dekat dengan apartment keluarga Irfan. Ammar tidak sudah-sudah mengusik Irfan dan Ariena yang seakan-akan budak kecik yang baru lepas berbaik dari gaduh. Ammar bahagia di dalamhati melihat rakannya kini dah kembali ceria. Melihat Ariena dan Irfan rasa cemburu terbit di hatinya bahawa alangkah indahnya jika dia juga mempunyai teman istimewa. Mujur jugalah Ariena ini sporting dan senang bergaul dengannya tidaklah dia merasa disisihkan apabila berada dengan Irfan dan Ariena. Dia kagum dengan hubungan Ariena dan Irfan yang bagi pandangannya boleh dikatakan matang. Sebab itulah dia sering berdoa agar tuhan Ariena dan Irfan dipanjangkan jodoh mereka sehingga akhir hayat.

Irfan: kau mengelamun apa am?

Ariena: entahnya.. ingat awek ke?

Irfan: die ingat Qistina.kahkahkah.

Ammar: oi.. banyak lah kau.

Ariena: really am? am i missing something? aiiii ngan orang pun nak berahsia ke?

Ammar: mana ada lah rin. Ngok r kau fan. suka hati je.aku tengah runsing, nak dating dengan sapa, banyak sangat awek.

Irfan: dia buat dah.

Ariena: hahahha.. kau mengorat selalu tak dapat, miang je lebih. kau tak pernah nak fikir untuk setel down ke?

Irfan: dia memilih lyss. Scandal ramai tapi takde satu yang steady.

Ammar: kau jangan nak kategorikan aku player pulak, aku try test ushar je.

Ariena: kalau rin la kan, sure sakit jiwa and tak senang duduk kalau jadi awek ammar. dia nakal sangat mengusik perempuan lain.

Irfan: well, now you know my your bf is awesome rite?

Ariena dan ammar: PERASAN!

images

Mereka bertiga  terus ketawa dengan serentak. selepas sarapan , Irfan menghantar ammar pulang ke rumahnya dahulu sebelum dia dan Ariena ke suatu tempat untuk berbicara. Irfan membawa Ariena ke satu taman di atas puncak bukit yang di hadapannya dapat di lihat pemandangan seluruh kuala lumpur..

twilight-movie1

Irfan: lyss..

Ariena: ye?

Irfan: jirol mintak maaf banyak-banyak k sebab berkasar dengan lyss semalam and im sorry cause being silent for this past 2 days. Its just..

Ariena: shh.. i know u r sad with whats going on in your family kan? if you dont feel to talk about it yet u can always cakap to me later tau..lyss paham... just next time b terang dekat lyss elok-elok.. and jangan diam je.. risau orang di buatnye.

Irfan: im sorry.. just phone rosak and tak pergi baiki.

Ariena: punya la dia marah dekat orang ea, sampai diam 2 hari tk cakap apa-apa. balik KL pun tk cakap. sorry tau tak angkat phone.

Irfan: yup i got your mesej. read all you mesej last nite including the voicemail. penat baca mesej smpai tak tido.

Ariena: ohhh tu yang boleh kejut orang subuh ea?

Irfan: hahaha. lepas baca semua tu rasa cam…

Ariena: rasa cam apa?

Irfan: rasa lyss ni mengarot! ape lah awek aku ni, dah aku tak reply.. dia mesej jugak, lepas tu tinggal banyak2 mesej..kejap nada bebel, kejap sedih, kejap marah. nak gelak tau dengar..hahahahhaha .. sayang betul dia dekat jirol ea ahahahhaha

Ariena: b! teruk la dia ni. orang serius risau tau. dah tu perkara kecik je dia boleh majuk off phone pastu senyap dua hari. macam-macam ade dekat kepale, i dont know what to think tau tak… malas la macam ni.. nak balik la.. ee benci la b ni.. (merah muka Ariena menahan malu dan geram dengan usikan Irfan)

Irfan: hahaha.. merajuk dah dia ea.. alololo..b gurau je la.. im sorry..really.. k.. i feel really guilty tau.. ( sambil membuat muka innocent).

Ariena: malas. mengada! so dah kan..pasni orang tak jadi bodo dah hantar banyak2..

Irfan: eh jangan… cause the way you worry is because.. you love me so much rite? lyss sayang jirol kan?

Ariena: takde la..mana ada.. menyampah ada la..

Irfan: oo… ok2..takpe2.. menyampah dekat orang.. ha nah amek ni!..

couple-2

Irfan mencucuk-cucuk lalang yang di pegangnya tadi ke muka Ariena, Ariena terjerit kegelian., Irfan terus mengejar Ariena dan mengusiknya, sehinngga akhirnya mereka berdua terduduk di atas rumput dan tergelak sendiri. Perlahan-lahan amar bisikkan ke telinga Ariena …

“Ariena Alyssa..i really love you and im serious about it..im sorry for my imperfection but please stay with me”

Alyssa memandang kedalam mata Irfan dan berkata..

i promise"

Mereka berdua tersenyum dan terus melihat pemandangan yang indah di depan mereka..

 

Apabila sudah masuk tengahari Ariena, Irfan dan Ammar meneruskan perjalanan untuk pulang ke campus. Sudah 2 hari mereka tuang kuliah, pasti banyak perkara yang mereka tertinggal. Ini belum dengan esaimen-esaimen yang perlu di siapkan.

Di hostel,

Sofiya kebosanan di hostel memandangkan Ariena pergi ke Kuala Lumpur. Dia hanya berbalas email dengan Yusri. Ingin bersembang menggunakan yahoo messenger tidak boleh memandangkan perbezaan waktu antara malaysia dan ireland. Yusri nampaknya sudah mula dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran disana. Cuma pada awal-awal itu dia demam dan selsema akibat terkejut dengan perubahan suhu disana. yusri sering menceritakan di dalam kiriman emailnya tentang pengalaman yang dia lalui hari-hari. Terhibur Sofiya membaca kiriman email yusri.

Dear Sofiya,

Fiya apa kabar? Yus baru je baik demam ni. Selsema ada sikit lagi, tapi dah ok la. tak teruk sangat. walaupun sekarang tengah summer tapi still sejuk jugak. Hari ni jalan2 sekitar campus. Minggu ni rasanya lebih pada pengenalan je, dalam next week baru start blaja kot, tapi untuk Yus tak strict pun. More pada bercuti je la. Jumpa ramai kawan, agak sibuk berjalan-jalan lihat U. Malamni diorang nak bawak pergi makan tempat best. I have great moments here. Naseb tak kena extend satu sem for this pogram since orang akan transfer credit. naseb UKMB ade sistem macam ni. Huh lega. If not i might need to extend one semester just to replace this. i think im gonna start my research project dekat sini but the reportwill finish it up later in UKMB. SOfiya macam mana pulak dekat sana? Ariena takbalik  lagi ? kesian fiya duduk sorang-sorang. take care tau. anyway if got to go. I miss you so much!

Ikhlas, Yusri.

p/s: i really hope you were here with me =)

to: encik yusri

from: Sofiya

Fiya ok je dekat sini. just bosan sikit. hehe..wahhh seronoknye dia dekat sana. well naseb baek tak kene extend. if not bye2..fiya grad dulu buwekk ;p. Anyway, Ariena balik dengan Irfan hari ni. not much to tell you. Just today a lot of esaimens need to be done. Fiya pun tengah rangka untuk research kita time final year. What topic are you going to do? Fiya tengah fikir-fikir nak cover bahagian Diabetes. huhu. Well, if dekat sana ada rujukan yang elok dont forget to get a copy for me k =) jeles la dapat exchange dekat sana. Nak jugak! anyway i miss you to.. nak-nak tengah bosan ni kan. hahaa. tak tau dah nak cakap ape. update me on about your dinner tonite k. i really looking forward to know what you eat and ape yang sedap sangat. Oh! dont forget photos too =)

………………………………………………………………………………………………………

Sudah 3 bulan berlalu, tanpa sedar mereka semua sudah hampir dengan peperiksaan akhir semesta. Tidak lama lagi Ariena dan Sofia bakal memasuki tahun 4  dan memulakan praktikal, manakala ammar dan Irfan pula akan memasuki tahun 2. Di saat ini, perhubungan Irfan dan Ariena bakal di uji sekali lagi kerana tahun 4 ini ariena akan mula bertugas di hospital dan Irfan akan menyambung pengajiannya di UKMB sebagai pelajar tahun 2 seperti biasa. Sememangnya Ariena akan masih berada di universiti untuk menghadiri kuliah, namun waktunya akan lebih banyak di habiskan di hospital. Selepas ini sudah tidak boleh berjumpa sekerap semesta ini, namun mereka berdua sedar akan perubahan ini dan mereka berjanji untuk berusaha mengharungi cabaran yang bakal mereka tempuhi. Irfan merasa berat dan takut , tapi kerana kekasihnya itu Ariena, dia yakin dan percaya mereka mampu bertahan. Irfan sudah mula menyusun masa depannya agar sejurus dia tamat belajar dia akan terus mengikat tali pertunangan dengan Ariena. Namun yang dia bimbangkan adalah apabila Ariena tamat tahun 4 dan akan mula masuk ke alam pekerjaan. Irfan juga sudah berpakat dengan Ariena bahawa genap setahun hubungan mereka ini dia akan berkunjung ke rumah Ariena.

Ammar: kau memang serius ye dengan Ariena ni.

Irfan: memangla, dari awal aku ngorat dia dulu kau ingat aku nak main-main je ke. masa tu aku tak tau la nak kate ape ..mase first jupe dia tu, aku dapat rasa..haih entahlah..

Ammar: hahaha entah aku..tak paham.

Irfan: sampai masa nanti kau paham la.

Ammar: ape pun fan. aku bahagia untuk kau k. Ariena tu memang sesuai dan secocok sangat dengan kau.

Irfan: tapinye banyak jugak ni aku rasa menda yang kitorang kene harung sebelum setel semua. aku harap kitorang kekal la. Aku tak nak fikir macam akan bahagia je, ye la..kena realistik jugakkan. dah duduk berjauh nanti lepas tu masing-masing sibuk. Cuak jugak bila aku fikir.

ammar: memang la kau cuak sebab kau dah rancang masa depan kau dengan dia.

Irfan : hahaha. kau bila lagi?

Ammar: aku steady n cool je. lagipun baru tahun 2. belum tahun 4. Aku ingat nak cari time keje,aku banyak keje lagipun malas nak ada komitmen. lagipun aku bukan cam kau gatal nak kawen awal.

Irfan: diam lah. aku bukan gatal. aku just takmo di kebas orang. Yela aku muda pada dia 2 tahun, aku risau betul kalau dia dah kerja nanti. kita kan tak kerja lagi time tu. adoii.

Ammar: haha, kita rancang tuhan yang menentukan. dah lah jangan nak fikir sangat. jom r main bola.

Irfan: jap la, aku nak solat dulu. tak solat lagi haha.

Ammar : ha ye. cepat.

TENET..TENET..TENET..

ZAHIRUL IRFAN

sayang, b nak pergi main bola ni. nanti kita dinner sama k. love you.

ARIENA ALYSSA

oK. ingat nak tengok b main hari ni, tapi ade group discussion pulak. c u tonite b =) love you too.

…bersambung…..

 

3 comments:

zubir@zek said...

lama xlalu lalang blog...ketinggalan kisah xx+xy..huhu

elyana yazmin said...

@zaku
aii student master mestilah bz, mane ada masa layan blog kan ;p
kut ke cite ni?
tak lame lagi nak tamat dah..nak buat cerita lain pulak ki3x ;p

zubir@zek said...

hehe...saje bosan2 bc blog kwn2..
nk tamat da ker??aduhai...jauh tgl ni...huhu