BAGAIMANA NAK URUS DAN ATASI MASALAH ANXIETY ? I ELYANA YAZMIN



Assalamualaikum & Hi,

Pejam celik kita dah masuk ke tahun 2022 dan dah masuk tahun ke 3 semenjak Covid-19 mula mengubah hampir keseluruhan hidup kita dari sehari ke sehari. Covid-19 di susuli dengan PKP atau pun MCO ni memberi kesan berbeza-beza mengikut individu.

Bak kata mat salleh;

"We are struggling in our own way in the same storm"

As for me myself to be honest i haven't got the time to really sit down and take in what ever happening around since end 2019 up till now. Masa berlalu terlalu pantas untuk my mind to be able to comprehend, apatah lagi sebenarnya sejak hujung 2019 tu bertubi tubi tugasan dan tanggunjawab.

Listing it out now, surely make my mind blown. Rasa masa berlalu sangat pantas tetapi terlalu banyak perkara terjadi. Its like neverending, but Alhamdulillah in a good way lah. A good progress i would say. Alhamdulillah.

But i do aware ada banyak perkara yang kita selalu buat and enjoy before this dah tak dapat buat. Bila kita cuba kembali ke suasana sebelum covid-19 dan sebelum MCO, bagai ada roadblock.

Perkara yang sebelum ni normal untuk kita, somehow now feels awkward.
Kalau dulu kita boleh bersesak sesak di pasar malam, i cant help but rasa sedikit 'serabut' dan 'nervous' bila orang dekat dan hampir dengan kita.

To be honest i bukanlah risau dijangkiti covid, but it just feels weird to be on the outside again, walhal i see people everyday in the farmasi.

I do have friends and family yang fighting against anxiety, imagining what they are going through i would able to really understand but i  fikir, if i yang tak risau bab terjangkit covid or apa apa ni pun rasa weird being around people, i cant imagine what these anxiety fighther kena go through.

Ni bukan kes manja manja mengada ye, its out body auto response to certain things and memang not easy to manage. Sebab the triggers tu can be a lot of things and it needs time and patient (kesabaran) nak urus.

Jangan ambil remeh, sebab perkara ni kalau kita tak urus dengan baik would be harmful.

Plus ini bukan masalah terpencil ye, sebab dah ramai orang mula ada masalah ni since the pandemic hits. Even a lot of celebrities share their fair share of experience fighting Anxiety which one of them is Diana Danielle. I know there are others but i dont really follow them.

Me myself do some reading about it sebab nak try comprehend and understand, apatah lagi patient keluar masuk farmasi ada alarming symptom of these. Not to mention to be able to understanding if my love ones needs me. 

I do have patients yang tanpa dia sedar dia duk pump pump handsanitizer while talking nervously and sangat cautious dengan surroundings dia. Slowly i learn to manage this situation so that atleast they are comfortable and feel at ease.

Here are some tips based on my reading yang El boleh share dengan you all semua, and hope you guys find it helpful InsyaAllah.

If you guys or your love ones ada masalah ni, it is suggested the best is to talk about it, tak semestinya cakap dengan orang (usually orang tak faham) but we can start dengan buat macam journal or diary about urusan seharian kita dari hari kesehari.

So that kita boleh tahu apa trigger, apa response dan juga cara kita manage to calm ourselve down so that bila the anxiety hits again kita dah boleh manage lebih baik from time to time.

So here El nak share 3 tips in managing anxiety especially kita now dah masuk fasa Post-Covid and mula nak adapt living with this new norm yang sebenarnya unpredictable ye tuan puan.

#1 KAWAL FIKIRAN NEGATIF

Apabila anxiety menyerang kebiasaannya luar kawalan kita dan bila dah few times kena, kita mula boleh dapat agak bila dia menyerang tetapi masih susah nak kawal fikiran negatif yang mula mencucuk dan menyesakkan dada. 

Antara yang kita boleh buat adalah cuba kenalpasti trigger , isolate diri and mula switch on relaxation mode.Kita perlu belajar dan apply teknik relaksai (relaxation) seperti  'deep breathing', mindfullness, dan imagine things that makes us happy.

Nampak cliche, tapi teknik ni adalah antara teknik pertama kita boleh apply untuk combat dan cope bila anxiety mula nak menyerang dan provoke kita.

#2 'TALK ABOUT IT' ATAU LUAHKAN

Mostly yang ada masalah anxiety choose untuk simpan sendiri simply because bila bersuara orang sekeliling seakan tak faham apatah lagi bila yang tak faham itu keluarga sendiri. El taknak sentuh part what we as family members can do for this entry but what i want to share hari ni, is how kita sendiri yang ada anxiety ni nak cope. 

First identify siapa support system kita yang boleh jadi dari kalangan kawan-kawan, keluarga dan orang yang kita percayai. So that kita boleh share apa jua dalam fikiran kita dan apa jua perkara yang trigger rasa risau dan nervous kita. Serious ianya akan sangat membantu jika kita mula bercerita sebenarnya apa yang mengganggu kita. 

Bila kita open up and cerita suprisingly kita tahu; WE ARE NOT ALONE.

Selagi kita tak cerita, orang keliling memang takkan faham.
So effective communication is always the best way to proceed.

Worst come to worst, make a journal and share your thoughts there if masih belum comfortable, but slowly find someone so that we can confide with.


#3 RUJUK YANG PAKAR

Akhir sekali, jangan pernah rasa takut or malu untuk 'seek help' atau minta nasihat dari yang pakar dalam kesihatan mental. Kadangkala keluarga atau kawan kita mungkin hanya mampu dengar tetapi tak dapat bantu kita secara menyeluruh. Self-help itu perlu tetapi ia tidak menggantikan fungsi pakar di bahagian psikologi.

InsyaAllah berjumpa dengan pakar yang banyak pengalaman urus kes anxiety boleh bantu kita atasi masalah anxiety dengan lebih berkesan.

Pakar lebih tahu untuk buat kita faham tentang masalah kesihatan kita dari segi emosi dan mental, dan dari situ pakar boleh 'guide' kita untuk urus dan manage masalah anxiety kita.

So far ini antara apa yang kita yang ada masalah anxietry boleh buat, InsyaAllah next posting kita cerita how orang keliling boleh ambil peranan untuk bantu andai ada kenalan especially family members kita ada masalah anxiety ni ok?

Stay tune InyaAllah.

2 comments:

Mat Tampal said...

Sharing yang menarik, bahasa dan penggunaan perkataan pon sangat professional.. Thanks sharing!

Umrah Packages 2024 said...

Undertaking Umrah Packages 2024 for the first time can be both exciting and daunting. This section offers special guidance for first-time travelers, addressing common misconceptions and providing clarity.