bila xx + xy [epi 12 ]

Cuti semester sudah pun menjelang, ramai pelajar-pelajar UKMB  sudah dua tiga hari meninggalkan kampus dan kembali ke kampung halaman masing-masing. Kebanyakan yang masih berada di kampus mempunyai perancangan tersendiri seperti mengikuti kursus, kem dan perancangan untuk melancong bersama rakan-rakan sebelum kembali ke rumah masing-masing. Tidak ketinggalan Ariena, Irfan dan Ammar. Mereka sudah pun merancang untuk ke bercuti bersama-sama di Bali.

cuti 

Penginapan, pengankungkutan, makan dan minom di sana telah pun di atur oleh bapa Ammar. Bapa ammar merupakan seorang pemegang share saham Hotel Gajjah Mada yang mempunyai rangkaian terbanyak di Indonesia. Ibu ammar pula seorang warga indonesia, manakala bapanya warga Malaysia. Ibu ammar persis Bunga Citra Lestari manakala bapanya persis Asyraf Sinclair. Kecantikan serta ketampanan ibubapanya telah pun turun kepadanya sebagai anak tunggal. Namun ramai tidak tahu akan kehidupan Ammar. Cuma kawan yang rapat tahu perihal keluarganya. Boleh di katakan Ammar lebih lagi low profile berbanding Irfan. Jika dilihat pada mata kasar, Irfan lebih menonjol sedangkan latar belakang keluarga ammar jauh lebih hebat berbanding Irfan. Mungkin kerana itu, Qistina tidak mengejar Ammar kerana baginya Ammar tidak setarafnya yang berkedudukan tinggi, bergaya, anggun dan menawan. Penampilan Ammar sangat simple dan kadang-kala terlalu simple sehingga di mata Qistina Ammar tidak mempunyai style. Ammar pula tidak mempunyai kereta seperti Irfan, cuma scooter buruk yang jarang di pakai. Kehidupannya lebih kepada mengayat perempuan, bola dan game. 

Irfan: lyssa dah bawak semua barang? Ada apa-apa yang tinggal tak?

Ariena: Yup semua dah ada.Baby DSLR  ? Passport? Flight ticket?

Irfan: yup. Its here dear. 

Ariena: Orite. org rasa we good to go kot. Ammar mana?

Irfan: Tu tengah cek enjin.

Ariena: tak pegi tolong?

Irfan: Biarlah dia. I dah cek semalam.

Ariena: Ingatkan dia tu  tahu pasal scooter je.

Irfan: Ammar tu nampak je cam sakai camtu but he knew a lot of things. Jirol banyak belajar dengan dia tau. (sambil mencuit hidung Ariena)

Ariena: ee saket la.

Ammar: Fan, semua ok. boleh r ni pegi. btw ko bawak air extra tak untuk kereta?

Irfan: dah bro. ade dekat belakang. Jom r gerak. Nanti lambat sampai airport. Lagipun aku dah janji dengan Pak Mat pukul 4 petang. Nanti kesian dia tunggu nak ambik kereta.

Ammar: baeklah.sayang betul kau dengan driver ayah kau tu. bagus.

ap

mereka bertiga pun memulakan perjalanan ke Kuala Lumpur dari UKMB. Pak Mat merupakan driver family Irfan sudah pun di pesan untuk mengambil kereta Irfan di airport.

bali_tanahlot 

Sofiya duduk termenung atas buaian di halaman rumahnya. Dia sudah pulang ke rumahnya lewat petang semalam. Dia merasakan kesunyian tanpa Ariena untuk teman berbicara. Teringin dia mengadu tentang keputusan Yusri yang sangat membuatnya berat hati dan sedih. Bukan dia tidak rela melepaskan Yusri. Tapi jauh disudut hatinya dia merasa sayu. Satu semester bukannya sekejap. Macam-macam boleh berlaku. Haruskah dia menyatakan perasaannya terhadap Yusri? atau haruskah dia berdiam diri dan menyerah pada takdir. Tapi Yusri disambar orang lain? oh tidak dapat dia fikirkan. Mungkinkah benar kata pepatah, belum cuba belum tahu? perkara ini telah berminggu bermain di fikirannya. Tiba-tiba telefonnya berdering…

Yusri: hye!

Sofiya: hye! er.. hye

Yusri: you ni kenapa? macam terkejut je ? i kacauyo u dating ke?

Sofiya: merepek la you ni. I dekat rumah. tengah terfikir..

Yusri: aiii terfikir siapa ni?

Sofiya: hmm..takde apalah. Ada apa?

Yusri: oh, berahsia. erm, saje kol nak tanya you dekat mana?

Sofiya: i dekat rumah dah.

Yusri: oh ye ke. rumah you dekat mana ye?

Sofiya: dekat taman paramount, PJ.

Yusri: owh boleh la if nak hang out dengan you dekat One Utama.

Sofiya: O.U? hang out buat apa?

Yusri: Movie kot. makan. minom.

Sofiya:hmm

Yusri: i bosan la. nak ajak siapa keluar pun i tak tau. selalunya ajak Ariena. Now dia dah bercuti dengan BF dia. malas nak kacau.

Sofiya: oo kirenya i ni pengganti Ariena lah ya?

Yusri: eh takdelah macam tu. erm

Sofiya: hahaa..cuak la you ni. Bila?

Yusri: how about tonight? perhaps we can have dinner then tengok wayang.

Sofiya: Ok set.Jumpa dekat sana pukul berapa?

Yusri: eh malam-malam you nak drive ke? i pick you up la.

Sofiya: you tau ke rumah I?

Yusri: you bagitau la.

Sofiya: i tak reti terangkan la. not good at giving directions. or wanna meet somewhere untuk tea tak?

Yusri: thats a good idea. lagipun i bosan ni. my mom and dad forever at work.

Sofiya: ok. meet you at 4. dekat old town near PJ hill ok?

Yusri: faymous tempat tu. ok2 sure. meet there at 4 ya. thanks miss softlan.

Sofiya: yelah budak bajet.hahha

Yusri: gurau je tau..hahaha.bye c ya~

old town

Tepat pukul 4 petang mereka bertemu di old town cafe. Banyak yang mereka bualkan. dalam pukul 5.30 p.m Yusri follow Sofiya dari belakang untuk singgah di rumah Sofiya ambil notes yang mungkin diperlukannya semasa students exchange di Ireland. Setiap saat mereka lalui bersama telah merapatkan lagi hubungan persahabatan mereka. Yusri sempat bertemu dengan kakak dan adik Sofiya. Mereka minum petang sekali lagi di rumah sofiya sebelum Yusri pulang ke rumahnya. Yusri tidak menyangka bahawa keluarga Sofiya amat simple. Die selesa dengan keluarga Sofiya yang peramah. Adik- adik sofiya petah bercakap dan pandai bergurau seperti kakaknya. Yusri pulang ke rumah dengan merasa tenang dan gembira. sudah lama dia tidak tersenyum senang seperti ini.  

 

 

1 comments:

chamyra said...

nice story..:)..well done>>